Sztuczna inteligencja

CogniToys – zabawki ze sztuczną inteligencją

cognitoys

Po inteligentych smartfonach, ubraniach, samochodach czy domach pora przykleić etykietę „smart” do kolejnej kategorii przedmiotów – zabawek. Czyżby wizja z bajek, w których zabawki mówią i rozumieją, co się do nich mówi, miała być wkrótce rzeczywistością?

CogniToys powstał w ramach konkursu zorganizowanego przez IBM, w którym należało w kreatywny sposób wykorzystać ich popisowy system sztucznej inteligencji – superkomputer Watson.

Zabawkowe dinozaury wykorzystują system rozpoznawania mowy i uczą się, kim jest ich właściciel – ile ma lat, jakie są jego zainteresowania, do jakiej klasy chodzi, co lubi, a czego nie lubi. Zabawka potrafi zadawać pytania, nawiązać rozmowę, a nawet próbuje opowiadać historie. Z filmu promocyjnego (który znajdziecie w dalszej części artykułu) wychodzi na to, że całkiem nieźle jej to wychodzi.

cognitoys

Na podstawie tych informacji zabawki potrafią zbudować więź z dzieckiem i dostosować się do niego, aby pomóc mu w nauce. Wiedząc kim jest jego właściciel i na jakim jest poziomie, CogniToys potrafi dostosować swój program nauczania tak, aby dziecko nauczyło się jak najwięcej w jak najkrótszym okresie czasu.

Interakcja z zabawką jest dziecinnie prosta. Wystarczy nacisnąć wielki przycisk na brzuchu dinozaura, aby zaczął słuchać, i powiedzieć cokolwiek. Można więc założyć, że CogniToys nie nasłuchują otoczenia przez cały czas, co może mieć znaczenie dla ludzi przewrażliwionych na punkcie prywatności.

cognitoys2-e1424202230770

Następnie to, co dziecko powiedziało wędruje do serwerów IBM, gdzie jest analizowane i generowana jest odpowiedź. Dzięki temu, i dzięki postępowi w dostarczaniu tak wyszukanych usług przez sieć, CogniToys nie muszą mieć w sobie całego oprogramowania niezbędnego do analizy mowy. Przekłada się to na mniejszą cenę końcową zabawki i znacznie poprawia jakość.

Twórcy CogniToys, Elemental Path, wystawili pomysł pod ocenę na Kickstarterze. Chyba nie spodziewali się takiego odzewu, bo w ciągu niecałej doby udało się zebrać wymaganą ilość pieniędzy. Ostatecznie zbiórka zakończyła się z pięciokrotnym przebiciem.

Patrząc na to, jakie stawki były dostępne do wyboru na Kickstarterze można założyć, że cena CogniToys będzie wynosić ok 90-100 dolarów, a pierwsze zabawki mają zostać dostarczone w listopadzie 2015 roku.

Toy Story stanie się rzeczywistością?

CogniToys to prawdopodobnie pierwsza lub jedna z pierwszych prób stworzenia prawdziwie inteligentnych zabawek. Takich, które rozumieją co się do nich mówi i potrafią dostosować się do rzeczywistości. Jeżeli pomysł wypali na większą skalę to jest bardzo możliwe, że podobne rozwiązanie skopiują i wdrożą u siebie większe firmy produkujące zabawki.

W efekcie możemy mieć coś podobnego do świata w Toy Story. Tylko nie taki ukryty jak w filmie. Wyobraźcie sobie kilka takich inteligentnych zabawek reagujących nie tylko na to, co robi dziecko, ale współdziałających ze sobą, opowiadających jakąś historię, w której dziecko jest w centrum uwagi. A przy okazji uczą je czegoś pożytecznego.

Co sądzicie  o takiej wizji pokoju dziecka przyszłości? Czy jest to dobre rozwiązanie dla dziecka? Czy może jest to niepokojąca wizja, w której dziecko nie jest wychowywane przez swoich rodziców, a przez roboty?

Podobne wpisy

  • Sonny

    Oczywiście powinny być nałożone jakieś ograniczenia, by nagle zabawka nie zaczęła gadać nieodpowiednich dla dziecka rzeczy