Augmented Reality

Przyszłość projektowania według Elona Muska

elon-musk-future-design

Elon Musk to jeden z bardziej innowacyjnych przedsiębiorców na świecie. Najpierw dokonał rewolucji w internetowych płatnościach z PayPalem. Potem zdefiniował na nowo loty w kosmos z SpaceX oraz elektryczne samochody z Teslą. Może jeszcze namieszać w jednej dziedzinie. Przy okazji projektowania rakiet w SpaceX połączyli zestaw różnych narzędzi i zaczęli projektować rakiety jak w filmach science fiction.

Problemem przy projektowaniu trójwymiarowych obiektów w komputerze jest fakt, że tworzymy trójwymiarowe obiekty na dwuwymiarowej powierzchni. Rozwiązania zaprojektowane w SpaceX pozwalają inżynierom na manipulowanie trójwymiarowymi modelami z programów CAD za pomocą gestów dłoni tak, jakby one były rzeczywiste i lewitowały nad klawiaturą.

Wszystko zaczyna się od Leap Motion – małego urządzenia, które potrafi wykrywać gesty i ruchy dłoni. Nie trzeba zakładać żadnych specjalnych rękawic ani opasek. Wystarczy machać rękoma nad urządzeniem. W połączeniu z odpowiednim oprogramowaniem daje bardzo naturalny sposób obcowania z trójwymiarowymi obiektami. Jeżeli chcesz obrócić obiekt, łapiesz go i obracasz ręką. Chcąc powiększyć wykonujesz „ruch powiększania”, itp.

Obiekty mogą być wyświetlane na wielu różnych typach ekranów. Można je wyświetlić na zwykłym monitorze albo na monitorze dającym efekt 3D. Można też oglądać model przez Oculus Rift. Wrażenie, że manipulujemy istniejącym modelem się wtedy potęguje.

Można też, niczym Tony Stark w Iron Man lub jak w Raporcie Mniejszości, wyświetlić obraz na przeźroczystym ekranie i „wpasować” model w istniejące przedmioty.

Avengers-iron-man-display

Wizja projektowania według Elona Muska i SpaceX to świetny przykład, jak połączyć kilka innowacyjnych i uzupełniających się rozwiązań w jeden jeszcze bardziej innowacyjny system. Kto wie, może inżynierowie przyszłości będą projektowali na hologramach…

Podobne wpisy

  • Bartosz Mogiełka

    Na pewno nie będą. Jako praktykujący rysownik mogę powiedzieć że ręce by odpadły po godzinie roboty. Fajnie to wygląda ale tylko na filmach.

    • Po zabawach z Leap Motion dochodzę do podobnego wniosku. Świetne na filmach, ale na dłuższą metę interfejsy z machaniem rękoma nie są zbyt ergonomiczne